Stenåldersspanare


För en månad sedan mejlade jag över till Kalle och Jennie GPS-positionen för den stenåldersutgrävning i Tyresta som jag deltog i under en höstdag 2008. De bägge är intresserade av historiska ting. Kalle är radioamatör förstås och han har anropssignalen SM0NUE.

Och så fick jag ett mejl från dem för ett par veckor sedan:

Jag och Jennie var i Tyresta i helgen, en kylig men solig dag som vi inledde med att söka trattkantareller. Tyvärr hade någon redan avverkat "vår" lilla skogssluttning norr om parkeringsplatsen så vi fortsatte grusvägen mot Bylsjön. Sen tog vi av vid "utfarten" där Urskogsslingan mynnar ut och gick så att säga "bakvägen". Sen när denna svängde västerut fortsatte vi rakt fram och upp mot den andra "slingan" som kallas för Hällmarksslingan.Sen vi kom fram på den tog vi av mot väster och GPS:en hade vi nytta av även om jag börjat ana ungefär var den där platsen låg. Jennie och jag har gått många gånger där uppe på hällarna ....
Sen var jag lite brydd - du sa att det kunde diffa på 10 meter eller så... Då vi befann oss "mitt i krysset" befann vi oss inte högst upp på den sluttande hällen utan en bit sydväst strax nedanför och vi kunde just inte märka några spår av era utgrävningar ...


Varför stämde inte GPS-positionen? Jag tog mig dit igen en morgon och efter en hel del kringflackande i skogen hittade jag utgrävningsplatsen. GPS-positionen låg 50 meter fel och det räckte för att Kalle och Jennie skulle missa platsen.


Och detta är utgrävningens centrala del. En f d skärgårdsö och jägarövernattningsplats för mer än 9 000 år sedan!


Och små trattkantareller växte det där.


På vägen tillbaka till Tyresta by passerade jag denna skyltade 350-åriga tall.



Kommentarer